Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Dat zei een leerling tegen mij nadat deze een keer probeerde of een automaat ook scheelde voor hem. Ja dat scheelde zoveel dat hij de rijopleiding afgemaakt heeft in de automaat. Een automaat neemt het koppelen en schakelen van jou over. Elke keer als er een kruispunt of andere situatie genaderd wordt waar moet worden afgeremd scheelt dat weer handelingen. Daarna bij het optrekken natuurlijk ook, maar dat is vaak het probleem niet. Opschakelen is een stuk eenvoudiger, omdat hier niet tegelijk bij geremd en gekeken hoeft te worden. Het probleem is vrijwel altijd het terugschakelen.
Voor iedereen is het makkelijker. De grote winst zit erin bij mensen die het koppelen/schakelen niet geautomatiseerd krijgen.
Het grote verschil met de handbak lessen is rust. Veel meer rust en tijd om de verkeerssituatie te bekijken en in te schatten en daar vervolgens op te reageren.
Steeds meer mensen stappen over naar een elektrische auto, en ze worden steeds beter. Ideaal voor korte afstanden, en door het landelijk dekkend laadpalennetwerk ook voor langere afstanden steeds eenvoudiger.
Geen uitvallende motor. Lijkt heel stom, zo vaak vertrek je niet vanuit stilstand en soms is het bij een verkeerslicht ook helemaal geen probleem. Maar als het dan drukker is en er moet vlot opgetrokken worden gaan ze zoveel nadenken over de handeling dat het helemaal niet weer lukt.
Geen hellingproef meer! Doet de automaat bijna altijd voor je. Heerlijk!
“Na ruim vijftig lessen bij een rijschool zonder examen besloot ik over te stappen naar Verkeersschool De Automaat.
Tijdens de intake kreeg ik meteen een positief beeld van de rijschool. Jelmer inventariseerde wat mijn knelpunten waren tijdens het rijden.
Al snel werd het duidelijk dat automaat rijden voor mij een betere oplossing was.
De lesinhoud heb ik als prettig en creatief ervaren. Zo nu en dan reed Jelmer eerst, zodat ik de kunst van kon afkijken, om het vervolgens zelf te doen. Dat was zeer fijn om mijn gespannen houding af te leren.
Wat ik ook erg fijn vond, was dat moeilijke situaties vaak werden herhaald. Zo moest ik bijvoorbeeld het kruispunt bij de Vlietsterbrug meerdere keren rijden, totdat ik het voldoende beheerste.”
Eva Vermeulen